Az édesítőszerekről (eritrit, stevia)

 

Harminc éve vagyok cukorbeteg. Ez idő alatt nagyon sokféle édesítőszert használtam, próbáltam ki. Régebben nem volt túl nagy a választék. Ma már az akkor használatos cukorpótlók korszerűtlenek és egészségtelenek. Manapság szélesebb a választék, ki-ki ízlésének és diétájának megfelelően tud választani. Az elmúlt években is sokféle édesítőszert teszteltem, én végül az alábbiak mellet döntöttem. Ezek kalória és szénhidrátmentesek. A négyszeres erősségű édesítőszer alapanyagai, csak én magam keverem össze. Ennek előnye, hogy sokkal gazdaságosabb, illetve én szabályozhatom, hogy mennyire legyen édes.

Néhány gondolat külön külön az összetevőkről.

Eritrit (itt beszerezhető: glutenstopshop.hu)

Az eritritol az ún. cukoralkoholok osztályába tartozó vegyület. Ezek a molekulák valamilyen szénhidrát illetve alkohol hibridjei.  Az eritritol kalóriatartalma mindössze 6%-a a cukorénak, az édesítő hatása viszont annak kb. 70%-a. Speciális kémiai felépítésének köszönhetően az eritritolt szervezetünk nem bontja le. Gyakorlatilag úgy megy át a testünkön, hogy nincsenek káros metabolikus hatásai, mint a túlzott cukorfogyasztásnak, és nem okoz emésztési problémákat, mint a többi cukoralkohol. Az eritritol nem emeli meg a vércukor- és az inzulinszintet. Az eritritol nem táplálja a szájüregben élő baktériumokat.  Elvben nincsen mellékíze, DE! sokat kóstoltam próbálgattam és arra jutottam, hogy a Kínából származó eritritnek csípős kellemetlen mellékíze van, míg az EU-ból származónak ez nincsen. Így én csak olyan eritrtet vásárolok aminek fel van tüntetve a származási helye és az az EU. Ugyan ez valamivel drágább, de megéri ezt vásárolni.

 

Stevia (itt beszerezhető: glutenstopshop.hu)

A jázminpakóca (Stevia rebaudiana) más nevén sztévia (stevia), édesfű vagy édes levél az őszirózsafélék családjába tartozó évelő növény, mely Dél-Amerikában őshonos, édes leveiről nevezetes fűszer és gyógynövény. Levelei 30-szor édesebbek a répacukornál, kivonatai pedig akár 300-szor is édesebbek nála. A levelét, illetve az abból kinyerhető és az édes ízért felelős sztevizidokat sokfelé édesítőszerként használják, ízhatása azonos tömegű cukorénál mintegy 300-szor erősebb, lassabban alakul ki és tovább tart. Nem emeli a vércukorszintet, kalória és szénhidrátmentes.  Nagyobb mennyiségben fogyasztva kesernyés utóíz alakul ki, amely az édesgyökérre emlékeztet. Én ezért nem szeretem önmagában használni, de mivel ebből nagyon kis mennyiség szükséges ez az íz eltűnik az eritritben elkeverve.

 

Forrás 1

Forrás 2